ΜΟΥΣΙΚΗ



Αγαπημένοι μου μαθητές, 

χαίρομαι ιδιαίτερα που μου δίνεται η ευκαιρία να σας ξανασυναντήσω έστω και διαδικτυακά. Εύχομαι να είσαστε όλοι καλά μαζί με τις οικογένειές σας. 

Προσωπικά, θα φροντίσω να σας κάνω μικρές κι ευχάριστες μουσικές προτάσεις που άλλοτε θα χρωματίζουν ηχητικά την υπόλοιπη μελέτη σας κι άλλοτε θα αποτελούν ένα ωραίο διάλειμμα. 

Η μουσικός, Όλγα Κακοσίμου



Για τα παιδιά της Α’ και Β’ Τάξης

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Τα Καγκουρό και ο Καμίγ Σαιντ Σανς. 
Ακούω προσεκτικά το διάσημο "Καρναβάλι των Ζώων" του Καμίγ Σαιντ Σάνς και παράλληλα φτιάχνω μία ζωγραφιά ή διαβάζω ένα παραμύθι!
Προσοχή! Δε βιάζομαι, γιατί το κομμάτι διαρκεί αρκετά λεπτά.
 
Θα ακούσω να παίζει μια ολόκληρη ορχήστρα αλλά και δύο πιάνα. 
Το έργο είναι γεμάτο εικόνες και πολύ χιούμορ! Αποτελείται από 14 μέρη και τα περισσότερα αντιστοιχούν και σε ένα ζωάκι. Μπορώ να φανταστώ ποια ζωάκια συμμετέχουν στο καρναβάλι;

Έπειτα προχωρώ στην επόμενη δραστηριότητα. Ανοίγω τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κάνω κλικ επάνω δεξιά στη σελίδα για να ακούσω το μουσικό απόσπασμα, εμπιστεύομαι το αυτί μου και προσπαθώ να βρω τί κάνει ο ήχος...

ανεβαίνει; 

κατεβαίνει; 




 

ή δημιουργεί απαλές καμπύλες;



 
ή κάνει κάτι άλλο; 
Έπειτα σύρω τις σωστές εικόνες στα άδεια κουτάκια. Αν χρειαστεί το ακούω ξανά και ξανά. 
Μπορώ να ελέγξω τη σωστή απάντηση κάνοντας κλικ κάτω δεξιά. 

Καλή ακρόαση!

Θα ακολουθήσουν αναρτήσεις και για τις υπόλοιπες τάξεις.  


Για τα παιδιά της Γ’ και Δ’ Τάξης..

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Γραμμές και Διαστήματα 








Ας ανατρέξουμε στο κεφάλαιο 6 του βιβλίου μας.
Ανοίγω το σύνδεσμο και διαβάζω προσεκτικά.


Προσοχή! Θυμάμαι πως στο πεντάγραμμο έχω πέντε γραμμές και τέσσερα διαστήματα. Τα μετράω όλα από κάτω προς τα επάνω. 








Αφού τελειώσω την ανάγνωση, ανοίγω τον παρακάτω σύνδεσμο και κάνω κλικ πάνω στη φωτογραφία για να ανοίξει η σελίδα της άσκησης.

Πειραματίζομαι πάνω στην ντο μείζονα, δηλαδή σε μία χαρούμενη σκάλα από ήχους!
Κάνω κλικ πάνω σε όποια νότα θέλω, ακούω τον ήχο της και την τραγουδώ.


Χρησιμοποιώ τον μετρονόμο στα αριστερά για να αυξήσω ή να ελαττώσω την ταχύτητα.

Τώρα, πάτησε τo  κάτω χαμηλά για να σβήσεις τα ονόματα από τις νότες.
Διάλεξε μία νότα σε γραμμή και μάντεψε το όνομά της!
Κάνε κλικ πάνω στη νότα για να δεις αν το βρήκες. Μην κάνεις ζαβολιές!

Τώρα κάνε το ίδιο για μια νότα σε διάστημα...

Και ήρθε η ώρα για το παιχνίδι μας!
Τοποθετώ τη νότα στο σημείο του πενταγράμμου που μου ζητείται...

Προσοχή! πρέπει να τα καταφέρω πριν τελειώσει ο χρόνος!

Αν την τοποθετήσω σωστά, τότε η νότα γίνεται πράσινη και ακούω τον ήχο της,
...αν όχι, τότε γίνεται κόκκινη :(

Ανοίγω το σύνδεσμο και ξεκινάω..


Καλή επιτυχία!



Για τα παιδιά της Ε’ Τάξης..

1η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Το Rondo και οι μουσικές φόρμες 


Ας ξεκινήσουμε κατευθείαν με μια ακρόαση:
Το διάσημο "Βιεννέζικο Ρολόι" του Ούγκρου συνθέτη Ζόλταν Κόνταϋ (Zoltán Kodály). 

Πρόκειται για το ορχηστρικό μέρος από την όπερα "Háry János" (1926). 
Το έργο επιδιώκει να μας δώσει την αίσθηση ενός μουσικού ρολογιού! 


Ακολουθεί τη μουσική μορφή Rondo (ροντό), δηλαδή Α Β Α Γ Α Δ Α και κλείνει με μια coda (δηλαδή... ουρά). 

Σημείωση: Μουσική μορφή ή φόρμα ονομάζεται ο τρόπος με τον οποίο οργανώνονται και συνδυάζονται οι μουσικές ιδέες μέσα σε ένα κομμάτι. 


Άνοιξε το βιβλίο σου στο Κεφάλαιο 7. 

Διάβασε προσεκτικά το μωβ πλαίσιο.
Μη βιάζεσαι! 
 
Μπορεί να χρειαστεί να το διαβάσεις 2-3 φορές ακόμη. 

Ωραία! Τώρα προχώρησε στην υπόλοιπη μισή σελίδα και κάνε την άσκηση με τα τρία τραγούδια (σημείωσε τις απαντήσεις σε ένα χαρτί). 

Στο α) θα σημειώνεις με γράμματα (Α,Β, κλπ) τη μορφή που νομίζεις ότι έχει κάθε τραγούδι και στο β) θα την ονομάζεις (διμερή, τριμερή ή ροντό?).  

Για να μην κάνεις ζαβολιά, δε θα σου δώσω ακόμη τις σωστές απαντήσεις.

Ας επιστρέψουμε στο "Βιεννέζικο Ρολόι". 
Άνοιξε την παρακάτω εφαρμογή, κάνε κλικ στην εικόνα και άκουσε το έργο ξανά 
παρακολουθώντας την παρτιτούρα. 

Κάθε μέρος έχει το δικό χρώμα!
Μπορείς εύκολα πια να αναγνωρίσεις τα μουσικά μέρη και τις επαναλήψεις τους!
Αν αντέχεις λίγο ακόμη, επέλεξε τον παρακάτω σύνδεσμο και κάνε κλικ στην εικόνα για να ανοίξεις το παιχνίδι.

Διάβασε λίγα στοιχεία για τον Βιβάλντι και έπειτα πήγαινε στη δεύτερη σελίδα.
Ταίριαξε τις εικόνες στους ήχους που ακούς σε κάθε κουτάκι! 
Εύκολο; 
Τότε, προχώρησε στην τρίτη σελίδα.. 
Άκου το κομμάτι "Άνοιξη" σε μορφή ροντό και βάλε στη σωστή θέση τις εικόνες που λείπουν. Κάθε εικόνα αντιστοιχεί και σε ένα μουσικό μέρος. 


Καλή ακρόαση!! 



Σημείωση: Οι απαντήσεις από την άσκηση του βιβλίου είναι οι εξής: 
1. α) ΑΒ, β) διμερής 
2. α) ΑΒΑ, β) τριμερής
3. α) ΑΒΑΓΑΔΑ.. , β) ροντό 





Για τα παιδιά της ΣΤ’ Τάξης..
#μουσικό εργαστήρι 1# 














Λίγα λόγια έχω να πω...   Πειραματιστείτε!!

Παρακάτω θα βρείτε μια εφαρμογή για να καταγράψετε την πρώτη σας μουσική σύνθεση.
Μπορείτε να προσθέσετε και τη φωνή σας (κάνοντας κλικ στο μικρόφωνο, κι αφού προηγουμένως έχετε συνδέσει στον υπολογιστή σας ακουστικά και μικρόφωνο - ίσως τα hands free να είναι μία εύκολη κ γρήγορη λύση).
 
https://musiclab.chromeexperiments.com/Song-Maker/    

Δοκιμάστε όλα τα εργαλεία που σας προσφέρονται και βρείτε το ηχόχρωμα που σας ταιριάζει.
Κάτω χαμηλά στη σελίδα της εφαρμογής βλέπετε με τη σειρά από τα αριστερά προς τα δεξιά:
  • Το κουμπί για να ακούσετε το τραγούδι (play) και να το σταματήσετε (stop).
  • Τα μουσικά όργανα που θέλετε να χρησιμοποιήσετε.
  • Την ταχύτητα (tempo) που επιθυμείτε.
  • Το μικρόφωνο, για να ηχογραφήσετε τη φωνή σας ή κάτι άλλο.
  • Το γρανάζι (settings - ρυθμίσεις) ...μάλλον δε σας χρειάζεται σε αυτήν τη φάση.
  • Το κυκλικό βελάκι (undo) με το οποίο μπορείτε να σβήσετε αυτά που γράψατε.
  • Το τικ (αποθήκευση), με το οποίο αποθηκεύετε τη σύνθεσή σας. (Πατάτε εκεί που λέει copy link και αντιγράφετε το κομμάτι σας ή εκεί που λέει download και το κατεβάζετε στον υπολογιστή σας!
Πάντως θα πρότεινα να γράψετε και στίχους που να συνοδεύουν τη μουσική σας (!)
Αν θέλετε, μου το στέλνετε με μήνυμα στην ηλεκτρονική μας τάξη, θα χαρώ να το ακούσω !

Από εδώ και στο εξής, θα τα λέμε στην πλατφόρμα του σχολικού δικτύου.
Το μάθημα της μουσικής θα είναι ανοιχτό σε όλους!